Het project! - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van RyanMilanopreis - WaarBenJij.nu Het project! - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van RyanMilanopreis - WaarBenJij.nu

Het project!

Door: Milan en Ryan

10 Juni 2015 | Nicaragua, Granada

Dit verhaal gaat over de 2 weken na León, 2 weken volop aan het project gewerkt!

In de avond dat we weer thuis waren gekomen ging het even goed mis met Milan. Niks meer binnen kunnen houden, aan de dunne en veel overgeven en helaas hield dit in de ochtend niet op. Helaas stond er op deze dag een paar wedstrijden gepland, maar we hebben gekozen voor de gezondheid van Milan boven de wedstrijden.

Hierdoor moest Erwing(de begeleider bij Juntos Contigo voor de sport) het alleen doen vandaag, wat gelukkig allemaal goed verliep!
Na veel te hebben gerust en voldoende water te hebben gedronken ging het in de loop van de avond weer en konden we de volgende dag gelukkig weer naar het project!

zoals elke morgen ging dan ook woensdag ons wekkertje weer om 5 uur. Om 6 uur zaten we weer fris en fruitig in de bus naar Managua‏. De bussen beginnen ondertussen al aardig te wennen en soms betrappen we elkaar erop dat we soms even kunnen slapen in de roermoerige bus.

Aangekomen bij het project stond er een grote doos op ons te wachten voor de voetbal. We hadden de vrijdag voor León samen met Erwing en Ruben een grote kast gekocht waar alle spullen in kunnen die wij vanuit Nederland hadden meegenomen. Een leuk klusje voor deze 2 klusjesmannen dus! Met wat hulp van Erwing, die verbaast was hoe snel wij dit konden en ook vroeg of we dit vaker in Nederland deden, hadden we in anderhalf uur de kast staan. Nu de taak om de spullen erin te doen en alles in inventariseren. Een aardig klusje, omdat er dankzij alle goede hulp enorm veel kleding is overgebracht!

Ook hebben wij ons favoriete restaurantje kunnen vinden in Granada. Klein restaurantje met de naam: Hotdog Continental. Je kan er van alles eten, super lekker en heel goedkoop. Wij zijn verslaafd geraakt om in de avond een lekkere bord met Nacho's te eten, je zit ontzettend vol en je hebt ze al voor 3 euro!

Donderdag stond in het teken van voorbereiden. In Nicaragua heb je 2 dagen die grootst gevierd worden: Moederdag en dag van het kind. Moederdag is op 30 mei en dag van het kind op 1 juni.

Omdat we op maandag naar het project zullen gaan voor dag van het kind, hadden we lekker op vrijdag een vrij dagje! Heerlijk naar het zwembad geweest en genoten van het heerlijke weertje wat er nog altijd is. Ook al is het hier het regenseizoen, het is nog steeds niet aan het regenen, gelukkig maar voor ons!

Zoals elke zaterdag hebben we vandaag ook weer een wedstrijd op de planning staan! Alle wedstrijden die de jongens spelen zijn tot vandaag voor de poulefases geweest. Winst 3 punten, gelijk 1 en verlies 0. Vanaf volgende week zaterdag, 6 juni, zullen er knock-out wedstrijden worden gespeeld. In Nicaragua is het altijd zo dat de nummer 1 tegen de laagste speelt, in onze ogen een beetje oneerlijk, maar we zouden niet durven aan de Nicaraguaanse gewoontes te komen. Ook zijn er op het einde in totaal 5 prijzen te winnen. Voor de nummers 1 en 2, die tegen elkaar zullen spelen in de grote finale op 27 juni, voor de beste keeper, de topscoorder en de speler met het beste gedrag. Die laatste is erg belangrijk voor Juntos Contigo, omdat ze willen dat de jongeren veranderen in hun gedrag. Meer de leiding nemen over de kleinere en elkaar helpen ipv elkaar alleen slaan en schoppen.
Ook vandaag is het wel heerlijk warm, de zon staat vol op je nek en je moet je in 2 uur 3 keer insmeren om niet te willen verbranden!

Zelf hebben wij in de middag niks op het project gedaan voor Moederdag, dit werd allemaal gedaan door Janneke.

Zondag is het weer een uitrust dagje voor ons, lekker niks doen en genieten van Nicaragua, want morgen staat er een zwaar dagje op ons te wachten!

Maandag 1 juni
Vandaag is het de dag van het kind en het belooft een drukke maar hele leuk dag te worden met ontzettend veel kinderen. Op deze dag staat bingo op de planning, iets wat de kinderen hier ontzettend leuk vinden om te doen!
Eerst moest er alleen even iets gebeuren, er mochten 150 snoepzakjes worden gevuld voor de kinderen. Een leuk karweitje voor ons om te doen hahah!
Hoe werkte de bingo: We hadden een potje met de getallen 1 t/m 100 en de kinderen een vel papier met 9 cijfers. Ryan en ik zeiden dan om de beurt een cijfer(goed voor onze Spaans) en wanneer de kinderen bingo hadden moesten ze dit roepen en kwam er een leraar naar ze toe om het te controleren. Degene met 'bingo' kregen op het eind een heerlijk zakje snoep(want daar zijn ze hier ook helemaal gek op) of een leuke knuffel.

Na de bingo kregen iedereen, dus ook de ongelukkige verliezers, een zakje snoep en een cadeautje mee naar huis, want wat is nou een dag van het kind zonder snoep en cadeautjes??
Hierna lekker gegeten met Irene en Janneke en daarna snel weer naar huis, want we mochten ons voorbereiden voor morgen! Onze eerste echte training staat op de planning!

Daar stonden we dan, dinsdagochtend om 9 uur in de felle zon op het pleintje. Samen met Erwing en 8 voetballen, klaar om de jongens te trainen! In totaal waren er ongeveer 8 jongens gekomen, sommige iets ouder en sommige iets jonger. De training ging op het begin iets moeizaam, maar in de loop van de training deden ze allemaal steeds beter mee en vonden ze het allemaal erg leuk om te doen, een geslaagde eerste training dus!

Woensdag stond in het teken van opruimen en het afscheid van Irene, de andere vrijwilligster van Juntos Contigo. De boel was erg vies van regen dat in de avond was gevallen waardoor er allemaal zand lag, dit mocht dus even weggehaald worden. Ook maakte wij een spandoek met de kinderen voor Irene.

Donderdag was dan de dag waar Irene niet graag naar uit wilde kijken, haar afscheid. Irene zat hier al vanaf januari en heeft het knutselen bij Juntos Contigo op de kaart gebracht. Het was een hele leuk dag met veel kleine spelletjes, denk aan Koningsdag. Zo was er ezeltjesprik, kogels stoten, visjes vangen etc.
Op het laatst dan de definitieve afscheid voor Irene met de kids, wat natuurlijk heel erg moeilijk was. a.s. dinsdag zal Irene na 5 maanden vertrekken naar Nederland. (op het moment van schrijven is ze er dus al hahah).

Vrijdag waren we weer heerlijk vrij, dit omdat de begeleiders van Juntos samen met Irene snel een hapje gingen eten en daarom Juntos dicht was vandaag. aankomend weekend (6-8 juni) zullen we San juan de Sur weer bezoeken. Dit lezen jullie in een volgend verhaal!

Met Nicaraguaanse groetjes,

Ryan en Milan

• 14 Juni 2015 - 14:50

Reny Van Beek:

Dag jongens.

Wat een activiteiten! En een vol en leuk programma.
    Maar goed, dat je als je terug bent meteen op vakantie gaat, kun je tenminste eens lekker uitrusten!
    En aan de hitte ben je zo langzamerhand ook wel gewend. dat scheelt al weer.
    Nog een paar weken even doorbijten!

Groetjes
    oma reny