León, here we come! - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van RyanMilanopreis - WaarBenJij.nu León, here we come! - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van RyanMilanopreis - WaarBenJij.nu

León, here we come!

Door: Milan en Ryan

05 Juni 2015 | Nicaragua, Granada

zaterdag 23-05

Vandaag een leuke en bijzondere dag voor Ryan! Vandaag is hij 19 geworden en dit werd dan ook gevierd tijdens de voetbal. Hij werd verrast de kinderen nadat hij weg werd gelokt om wat drinken te halen voor ze. Toen hij terug kwam stonden de kids met cadeaus en een mooi spandoek Ryan op te wachten. Naast de verjaardag stonden er 3 wedstrijden gepland voordat we de bus richting León namen.
We begonnen tegen half 9 met de wedstrijden en om 11 uur waren alle teams geweest. Elke zaterdagochtend is het weer flink zweten, want zelfs om 9 uur 's ochtends brand de zon al heel erg fel. Zelfs wij hebben het dan al snikheet, terwijl wij niet eens zelf meevoetballen. Dit doen we alleen met de trainingen.

Nadat de wedstrijden waren afgelopen snel wat met Janneke gegeten bij een dichtbijgelegen benzine station en daarna door naar de bussen. Normaal gesproken stappen we in grote bussen naar Granada waarbij de bus gewoon nooit vol zit, elke keer ziet de 'propper' van de bus wel een plekje vrij waar nog iemand kan gaan staan, waardoor het soms erg lang kan duren voordat je bij je eindbestemming bent, omdat je elke keer weer stopt en verder gaat.

Deze keer mochten we een intercity nemen naar León, deze gaat gelukkig in 1 keer door naar de eindbestemming. Voor 50 Cordoba, iets minder dan 2 euro pp ben je al in León. Aangekomen bij bushalte, een grote open plek waar alle bussen staan, goed kijken waar we heen moeten. Eigenlijk direct kwamen er fietstaxi's naar ons toe of we naar Hostel Viavia moesten, laat dit nou net onze hostel zijn.

Na heel vaak aangekeken te zijn door de lokale mensen zijn we dan aangekomen. Prima kamer, prima bedden en een eigen badkamer. Vandaag nog lekker rustig aan doen en een paar biertjes drinken voor de verjaardag van Ryan! In de avond kwamen we een aantal mensen tegen die we ook al in Granada hadden ontmoet, die zondag ook mee gingen glijden van de Vulkaan. 1 van de hoogtepuntje van Nicaragua en zeker van dit weekend! Gezellig samen met deze mensen ook gegeten, een hele BBQ!

Zondag mochten we vroeg uit de veren en ons klaarmaken voor het beklimmen van de Cerro Negro, een vulkaan in León. 1 van de redenen dat we naar León waren gekomen. We kregen een gids mee die goed Engels sprak, dus dat was helemaal super. Na een rit van ongeveer een uurtje aangekomen bij de vulkaan en dan slik je toch eventjes. Wow, het is eigenlijk best wel heel stijl. Maar teruggaan was geen optie meer!

We kregen allemaal de slee mee en een rugtas waar onze beschermende kleding in zat. De tocht naar boven was best wel zwaar. maar zo ontzettend mooi om te doen. Je had een heel mooi uitzicht, maar ook een hele harde wind!
Af en toe moest je echt oppassen dat je niet van de vulkaan werd geblazen met je board. We kregen een tour over heel de vulkaan, we zagen de krater en dergelijke en kregen lekker de tijd om van het uitzicht te genieten.

Maar dan komt dan ook echt het moment, het glijden van de vulkaan! Het enge was, de helling was zo stijl(45%) dat je de grond niet kon zien, wat het allemaal toch een stukje spannender maakte. En daar ga je doen, voeten nog even naast het board om af te kunnen remmen maar later als de angst iets weg is voetjes erop om lekker vaart te maken! Wat was het een geweldige ervaring om dit te doen, niemand gaat het ooit nog van ons afpakken!

Eenmaal beneden zit je dan ook helemaal onder het as van de vulkaan, van je nek tot je navel, overal zit het. En het is snikje heet in zo een beschermend pak, wat geen overbodige luxe was!

Na dit avontuur weer een uurtje terug met de auto en vervolgens genieten van de rest van de dag! We hebben het lekker rustig aan gedaan, wat biertjes gedronken en genoten León. Veel kerkjes bezocht, want daar staat León bekend om.

Maandag weer op tijd de taxi terug naar Granada gepakt om niet al te laat weer thuis te zijn, want de volgende dag staat de wekker gewoon weer om 5 uur! Dan staan er trainingen gepland.

Met Nicaraguaanse groetjes,

Milan en Ryan

• 07 Juni 2015 - 18:48

Reny Van Beek:

Lieve jongens, Ryan nog gefeliciteerd, een verjaardag om nooit te vergeten! en dan van een vulkaan naar beneden glijden, super! Wat een belevenis! Ik hoop dat jullie nog heel veel mooie belevenissen krijgen om nooit meer te vergeten en later aan jullie kleinkinderen te vertellen.
    Liefs, oma Reny

• 09 Juni 2015 - 17:11

Nel Kerchman:

Jongens, jongens, wat een belevenis!!! Om nooit te vergeten, Hebben jullie nog
    foto`s gemaakt? En dat allemaal in zo`n mooi land!
    Daar heb je wel een beetje vroeg opstaan voor over denk ik.
    Genietnog maar fijn!

Stevige hug van
    oma Nel

• 09 Juni 2015 - 17:11

Nel Kerchman:

Jongens, jongens, wat een belevenis!!! Om nooit te vergeten, Hebben jullie nog
    foto`s gemaakt? En dat allemaal in zo`n mooi land!
    Daar heb je wel een beetje vroeg opstaan voor over denk ik.
    Genietnog maar fijn!

Stevige hug van